Arkistot kuukauden mukaan: tammikuu 2017

Niukka-ohjelma (Hello World 2.0)

Kaikki edes vähän ohjelmoinnin kanssa tekemisissä olleet ovat varmasti törmänneet ohjelmaan ’Hello World’. Se on ohjelma, jonka tehdään yleensä ensimmäiseksi uuteen ohjelmointikieleen tutustuttaessa. Ohjelma on simppeli: se tulostaa ruudulle tekstin ’Hello World’.

Haluan nyt esitellä Hello World 2.0 -ohjelman, jonka nimi on Niukka. En ihan tarkalleen tiedä, mistä tämä idea on lähtöisin, mutta epäilisin tämän olevan peräisin serkultani, jonka kanssa räplättiin tietokoneiden kanssa 20 vuotta sitten. Itse teen aina perinteisen hello worldin sijasta Niukan, kun haluan tutustua uuteen ohjelmointikieleen.

Niukka

Niukka on peli, jossa pelaaja yrittää voittaa tietokoneen arvaamalla numeroa, joka tietokoneella on mielessään. Tietenkään peli ei perustu sattumaan, vaan logiikka on yksinkertainen: pelaaja syöttää ruudulle numeron ja ohjelma poimii numeron talteen muuttujaan. Tämän jälkeen luodaan uusi muuttuja (tietokoneen mielessä ollut numero), jonka arvo on käyttäjän syöttämä arvo + 1. Lopuksi tulostetaan ruudulle tietokoneen mielessä ollut numero eli tietokone voittaa niukasti!

Esimerkkikoodi Pythonilla

# -*- coding: utf-8 -*- #Jotta ääkköset toimii

#Tulostetaan ruudulle tervetuloteksti ja ohjeet
Print('Tervetuloa pelaamaan peliä Niukka.')
Print('Ajattelen jotain lukua ja sinun tehtäväsi on arvata se.')
Print('Yritä arvata: ')

A = input() #Otetaan käyttäjän arvaama luku talteen muuttujaan
B = a+1 #Luodaan tietokoneen luku lisäämällä käyttäjän antamaan lukuun 1.

Print('Ajattelin lukua ')
Print(b) #Tulostetaan tietokoneen luku
Print('VOITIN SIIS NIUKASTI!!')

Koodin ideana on oppia muutakin kuin tekstin tulostaminen. Tässä otetaan myös käyttäjän syöttämää tietoa talteen sekä tehdään yksinkertainen laskutoimitus syötetystä tiedosta uuteen muuttujaan. Simppeli juttu, mutta paljon monimutkaisempi kuin pelkkä ’Hello World’ -tekstin tulostus.

Nyt ei muuta kuin kokeilemaan!